مجله اینترنتی ایمنی، امداد و نجات، آتش نشانی و مدیریت بحران
http://mag.alo125.com/پاسخ-معاون-عملیات-ابهامات-پلاسکو/
صفحه اول اخبار و رویدادها آدم معلوم الحالی در شبکه مجازی حرفی می زند و در شورا مورد استناد می شود

آدم معلوم الحالی در شبکه مجازی حرفی می زند و در شورا مورد استناد می شود

۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ●  منبع: شهرنوشت ●  اخبار و رویدادها
آدم معلوم الحالی در شبکه مجازی حرفی می زند و در شورا مورد استناد می شود

معاون عملیات سازمان آتش نشانی طی سخنانی در صحن شورای اسلامی شهر تهران درخصوص ابهامات درباره پلاسکو پاسخ داد.

آدم معلوم الحالی در شبکه مجازی حرفی می زند و در شورا مورد استناد می شود/در لحظات آخر ۱۵۰ نفررا با زور از داخل ساختمان بیرون کردیم

به گزارش خبرنگار شهرنوشت داوری بیان کرد: گفته شد آتش نشانان بعد از ۵ دقیقه برگشتند و ۱۵ دقیقه بعد دوباره به محل حادثه آمدند، در این حادثه سه گروه اعزام شد، اولین گروه آتش نشانان با تکیه بر امکانات وارد عمل شدند تا زمان را از دست ندهند اما خاموش کننده ها عمل نمی کرده است. خاموش کننده ای را از طبقه پائین بالا می برند اما حجم آتش بیشتر بوده است. سعی می کنند از fire box استفاده کنند اما متاسفانه ساختمان فاقد سیستم خشک بوده است. به همین جهت از سیستم تر استفاده می کنند که در آن طبقه فاقد کارایی بوده و در طبقه پائین تر نیز لوله هایش معیوب بوده است در نهایت موفق به استفاده از سیستم های داخلی ساختمان برای تسریع در عملیات نمی شوند. همزمان دستور لوله کشی می شود اما پله های ساختمان از طبقه ۵ به بعد تک شمشیری بوده است و باید لوله های نواری را در پله ها پهن کنند که همین موضوع باعث می شود زمان بیشتری برای بردن لوله ها صرف شود. بعد از رسیدن لوله عملیات اطفایی آغاز می شود. این در حالی است که اولین ایستگاه های ما که به محل رسیدند اعلام می کنند دود و شعله زیادی دیده می شود و این سیگنالی است که با حریق گسترده ای روبرو می شویم. این جملات خود به خود آتش نشانان را به حالت آماده باش برای حریق گسترده می برد.

وی ادامه می دهد: همزمان از ستاد فرماندهی اعزام های دیگر صورت می گیرد؛ سه ایستگاه اول یک نردبان ۵۴ متری داشته اند و در ادامه نیز اولین بالابرها می رسند. صرفا با تکیه به سخنان از سوی منابع غیر مسئول که نمی تواند مسند قضاوت قرار گیرد.

داوری با بیان اینکه تعداد زیادی از مردم داخل ساختمان بودند، گفت: کسی اجازه ورود مردم را نداده بود اما مردمی که داخل بودند دیگر خارج نمی شدند، آتش نشانان می گویند در ابتدا در هر طبقه می توانستیم ۴۰ – ۵۰ نفر را تخمین بزنیم.

درضلع شرقی نما اجازه استفاده از بالابر ۵۴متری را نداد و از ۳۴متری استفاده شد

معاون عملیات سازمان آتش نشانی دسترسی به این ساختمان از ضلع جنوب را سخت توصیف کرد و بیان داشت: با این وجود سه نردبان و بالابر ۵۴ متری عمل می کرد، از سمت شرق به دلیل اینکه نما اجازه نردبان ۵۴ متری را نمی داد، مجبور شدیم از نردبان ۳۴ متری استفاده کنیم. از سمت شمال و کوچه صمصمام نردبان ۵۴ متری رفت اما این زاویه هم به دلیل فاصله ای که داشت توان پرتاب آب را نداشت.

فوم ویژه مایعات قابل اشتعال است

وی درباره استفاده از آب و فوم در حادثه، گفت: فوم ویژه مایعات قابل اشتعال به خاطر سیار بودن و باقی ماندن روی سطح است همچنانکه در مخازن نفتی تعدادی زیادی از خودروهای فوماتیک ما عمل کردند. یک مخزن ۲۰ لیتری گازوئیل می تواند منبع فاجعه باشد و گستردگی زیادی داشته باشد، منابع تایید نشده ای از کسبه گفته اند در سمت شرق ظرف های گازوئیل داشتیم، به همین جهت ما آب پاشی را به فوم تبدیل کردیم. برای اطفای مواد خشک ما نیاز به نفوذ پذیری داریم، کف نفوذ پذیری ندارد به همین جهت به آب نیاز است.

چطور می گویند نردبان ها به طبقات بالا نرسیده در حالی که آتش نشان ها را از طبقه دهم نجات داده است؟

داوری تصریح کرد: اگر نردبان ها در طبقه دهم، یازدهم و دوازدهم کار می کنند به این علت است که مرکز عملیات ما آنجا است. بیش از ۲۵ نفر از آتش نشانان به وسیله همین نردبان ها نجات پیدا کردند و بیشتر از طبقه نهم و دهم نجات پیدا کردند چطور می شود نردبان به آنجا نرسیده باشد؟

وی گفت: ما در حریق ها نسبت به ردیابی و لکه گیری حریق اقدام می کنیم از این رو غافل گیر نشدیم، به همین جهت در ابتدا حریق در طبقه دهم اطفا شد، درب به طبقه یازدهم قفل بوده که این درب در نهایت باز می شود و حریق در طبقه یازدهم هم تا حد زیادی اطفا می شود. حتی یک بار هم ساعت ۱۰:۳۰ باز آتش فروکش نسبی کرده است.

داوری تاکید کرد: ساختمان یکپارچه غرق در آتش نبوده است ما با فراز و نشیبی روبرو بودیم.

در لحظات آخر ۱۵۰ نفررا با زور از داخل ساختمان بیرون کردیم

وی با بیان اینکه ۳۲ دقیقه قبل از ریزش دستور تخلیه صادر شده است، تصریح کرد: تا ۱۰ دقیقه قبل از ریزش همچنان مردم مصر به حضور در ساختمان بودند و این از فیلم های شبکه مجازی هم قابل مشاهده است، مردمی که سلفی می گیرند دیده می شوند.۱۵ دقیقه قبل از ریزش من به یکی از آتش نشانان ماموریت دادم داخل برود برای خالی کردن مجدد به نحوی که در لحظات آخر ۱۵۰ نفر آدم داخل ساختمان با استفاده از زور به بیرون هدایت شدند.

داوری خاطرنشان کرد: اگر همین ۵ شهروند از بین رفته بود و هیچ آتش نشانی به شهادت نمی رسد شاید گفته می شد در جلوی چشم آتش نشانان ۵ شهروند از دست رفتند.

وی افزود: سال ۹۲ ما دو شهید در سازمان آتش نشانی داشتیم، سال ۹۳ و ۹۴ در سازمان آتش نشانی شهید نداشتیم و امسال این اتفاق تلخ افتاد.

لندن با دو برابر وسعت ۱۰۲ ایستگاه دارد و موجودی آن ۱۱ نردبان است

معاون عملیات سازمان آتش نشانی ادامه داد: ما باید همه نکات را بپذیریم و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم، حتما باید راجع به آن بررسی های زیادی شود اما حوادث تبعات خود را دارند مگر اینکه در شهر اتفاق خوبی بیفتد که محور آن شهروندان هستند.

وی با اشاره به تجهیزات آتش نشانی، گفت: در لایحه به روز رسانی آماری برای ما دیده اند که آتش نشانی تقویت شود، همین امروز دومین شهرهای کشور شامل مشهد، اصهان، تبریز از نظر مقیاس جمعیتی و وسعیت با تجهیزات آتش نشانی تهران قابل قیاس نیست. البته ما باز هم به این نکته قانع نیستیم و نگاه به افق دور داریم که باید به کجا برسیم. همین الان اگر کلانشهرهای دنیا را نگاه کنیم شاهد هستیم به نسبت شهر تهران با دو برابر وسعت، چقدر ایستگاه دارد. لندن با دو برابر وسعت ۱۰۲ ایستگاه دارد و موجودی آن ۱۱ نردبان است.

مگر ارزش انسان ها را قراردادها تعیین می کند چرا موقع اظهارنظر به نکات ارزشی توجه نمی شود

وی با اشاره به مطرح شده موضوع پرسنل قراردادی از سوی محسن سرخو،گفت: این دیگر بحث مدیریتی و … ندارد، این از انسانیت به دور است. مگر ارزش انسان ها را قراردادها تعیین می کند، درخواست می کنم در ارایه این بحث ها از سوی اعضای شورا به نکات ارزشی جامعه دقت شود.

داوری افزود: در هر حریق بزرگی، حتی وقتی از یک منزل ۴ طبقه صحبت می کنیم، یکی از استانداردهای ستاد آتش نشانی خودروی دستگاه تنفسی است که حداقل ۴۰ – ۵۰ دستگاه تنفسی ذخیره دارد. در هر ایستگاه یکی از ماشین ها ۵ دستگاه تنفسی و یکی از خودروها ۲ تا دارد . تیمی که فرمانده تعیین می کند که داخل بروند از دستگاه تنفسی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه ما در آتش نشانی کار انفرادی انجام نمی دهیم، تصریح کرد: تیمی متشکل از افراد نفوذمی کند در این تیم یک ماه تا ۲۰ سال خدمت هستند.

تشک با توجه به شرایط پلاسکو کارایی نداشت

وی درباره استفاده نکردن از تشتک نجات هم گفت: این تشک یک ظرف لاستیکی آسیب پذیر در برابر حرارت و پارگی است ، حتما در فیلم های حادثه پلاسکو بارش و ریزش شیشه ها را دیده اید که حتی لوله های آب را نیز سوراخ کرده اند از این رو امکان استفاده از تشک نبوده است.

داوری افزود: در اینجا گاهی مسایلی مطرح می شود که جای کارشناسی دقیق دارد و باید بررسی شود اما به جهت تصمیم آخر گفته می شود. بر اساس بی سیم ضبط شده دستور تخلیه به موقع ما ۳۱ دقیقه قبل از ریزش صادر شده است اما پله ها آسیب دیده بود. به همین جهت آتش نشان ها به سمت نردبان ها آمدند. بعضی می توانند از قسمت های باقی مانده فرار کنند و بعضی از نردبان های آتش نشانی استفاده می کنند که حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر نجات پیدا می کنند.

آموزش های آتش نشانان به روز می شود

داوری با پرداختن به بحث آموزش بیان کرد: درباره آموزش های صورت گرفته معتقدیم هنوز تا نقطه ایده آل فاصله داریم اما تلاش های مستمر ادامه دارد و هیچ وقت این آموزش ها متوقف نمی شود. آتش نشانی که بدو خدمت می آید باید آموزش اولیه را ببیند اما رها نمی شود، هر آتش نشانی باید یکسری از فیلتر های آموزشی و ورزشی عبور کند و سالی ۴ بار مورد آزمون ورزشی قرار می گیرند. اگر نتوانند این دو آزمون را با موفقیت طی کنند امکان ندارد مراتب ارتقای خودشان را طی کنند. آموزش های مهارتی در آتش نشانی محور شده است، ما کلاس هی رفتار شناسی، تصادف های جاده ای، روش های جست و جو و نجات شهری، کار در ارتفاع و … را در هر دوره در آتش نشانی برگزار می کنیم.

آدم معلوم الحالی در شبکه مجازی حرفی می زند و در شورا مورد استناد می شود

وی تاکید کرد: یک آدم معلوم الحالی یک گوشه دنیا پرونده دارد و حرفی می زند و بعد در این محفل مورد استناد قرار می گیرد، به خدا قابل جواب دادن نیست. خدا از کسی نگذرد که در شبکه مجازی این حرف را می زند.

داوری افزود: آقای نیکبخت وقتی آخر نفر را بیرون کرد با التماس او را بیرون کشیدم.

مگر امکان پذیر است در شبکه آنالوگ همه بی سیم داشته باشند

وی گفت: چند درصد سربازان یک گروه بی سیم دارند؟ چند درصد از آتش نشانان دنیا بی سیم دارند؟ مگر امکان پذیر است در شبکه آنالوگ همه بی سیم داشته باشند؟ یک فرمانده با تیمش حرکت می کند به فرمانده دستور داده می شود و با تیمش اقدام می کند و یا برمی گردند. معمولا تیم های ما یک یا دو بیسیم دارند همه ابلاغات و دستورها با فرمانده ها انجام می شود. آن چیزی که در یک حادثه عملیات های بلند باید استفاده می شد کم نداشتیم ۷ دستگاه نردبان در محل حادثه حضور پیدا کرد که ۴ دستگاه استفاده شد و دیگر فضایی برای استفاده ۳ نردبان دیگر وجود نداشت که بخواهیم از آن ها استفاده کنیم.از نظر ما آتش نشان ها برای لایحه به روز رسانی پایانی متصور نیست چون سازه ها فرق می کنند و زندگی به روز می شود. اما در این حادثه از نظر تجهیزاتی، تجهیزات ساختمان کم بود.ساختمان fire box دارد اما کار نمی کند. این را چه کسی باید مراقبت کند؟ همچنین خاموش کننده ها عمل نمی کرد.

پر بازدیدترین

آشنایی با خودروهای آتشنشانی

۱۲ آذر ۱۳۹۳

امروزه برای اطفای حریق، عملیات نجات و سایر خدمات امدادی و ایمنی، دامنه وسیعی از انواع خودرو‌ها مورد استفاده قرارمی گیرد. در شماره قبل سابقه…

پرسش و پاسخ حوادث ناشی از کار

۹ آذر ۱۳۹۳

۱- حادثه ناشی از کار را تعریف نمائید؟ حادثه ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامدی که در جریان انجام کار پدید آمده…

سگ های تجسس ( آنست )

۲۶ آبان ۱۳۹۲

اشاره: در اواخر سال ۱۳۷۹ چند تن از مربیان برجسته سگ‌های تجسّس از صلیب سرخ آلمان به ایران آمدند تا به آموزش مربیانی در کشورمان بپردازند.…

اقدامات حین و بعد از وقوع زلزله

۲ آذر ۱۳۹۲

زلزله پديده اي طبيعي است و رخ داد آن امري اجتناب ناپذير است. هرچند در زمان وقوع زلزله هيچ ضمانت ايمني وجود ندارد ليكن شناسايي…

بیماری های ناشی از آلودگی هوای تهران

۲ آذر ۱۳۹۲

مقدمه:  می گویند که هر دقیقه تنفس در تهران برابر با ۹ نخ سیگار کشیدن است. به عقیده کارشناسان، خطر بحران آلودگی هوای تهران کمتر…

آخرین مطالب

پلاسکو می‌توانست فاجعه ملی نباشد / اطفاء آتش اولیه علمی نبود

۲۰ فروردین ۱۳۹۶

بختیاری گفت: پله‌های ساختمان‌ها باید بسته باشند و نباید از طریق آن شعله‌های آتش به سایر طبقات سرایت کند، پله‌های پلاسکو آتش را به سایر…

روایت جدیدی از حادثه پلاسکو که می‌تواند معادلات را تغییر دهد!

۲۰ فروردین ۱۳۹۶

به فاصله ۸۰ روز از وقوع حادثه دردناک پلاسکو، اکنون روایتی جدید از این حادثه بیان می‌شود که می‌تواند تمامی معادلات پیرامون این رویداد را…

سه هدفی که گزارش ملی پلاسکو محققشان نکرده است

۲۰ فروردین ۱۳۹۶

نهم بهمن ماه ۹۵، زمانی که رئیس جمهور در حکمی ویژه «هیأت ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» را به ریاست رئیس دانشگاه تربیت…

حریق اتوبوس با ۳۰ مسافر در هند

۹ فروردین ۱۳۹۶

موتور یکی از اتوبوس‌های لوکس «شرکت حمل و نقل جاده‌ای ایالت تِلانگانا» به مقصد حیدرآباد، در شهر «آلِیر» نزدیک «بهونگیر» آتش گرفت ولی تمامی مسافران…

بررسی‌ در مورد آتش سوزی اتوبوس سیدنی

۸ فروردین ۱۳۹۶

با بررسی آتش‌سوزی یک دستگاه اتوبوس بر روی پل «بندرگاه سیدنی» در ماه سپتامبر مشخص شد که ۲۲ مسافر اتوبوس در مسیر جنوب به شمال…

شباهت حادثه پلاسکو با ماجرای باخت کاسپاروف

۲۸ اسفند ۱۳۹۵

دکتر علی بیت اللهی سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله در ایسنا…

به احترام شهدای آتش نشان، در چهارشنبه آخر سال پای قول مان بایستیم

۲۴ اسفند ۱۳۹۵

سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرده که چهارشنبه سوری سال گذشته ۱۷ کشته روی دست ملت گذاشت و سازمان اورژانس خبر داده که در شب…

۱۳ عامل موجب ایجاد آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا شد

۲۲ اسفند ۱۳۹۵

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی گزارش این کمیسیون درباره آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی را در ۱۶ تیرماه ۱۳۹۵ در جلسه علنی امروز مجلس قرائت کرد.…

روایت تلخ سالن های تشریح از آتش نشانان پلاسکو

۲۰ اسفند ۱۳۹۵

... و خروجی روز، مرگ است و ارمغان شب، مرگ؛ که روز، هر لحظه مرده می‌آورند، با بدن‌های تکه‌تکه، دست و پای سوخته، گوشت‌های پخته،…

آشنایی با مشهورترین و زیباترین آتش‌نشان زن جهان

۲۲ بهمن ۱۳۹۵

گون نارتن دختری نروژی که با ۳۰ سال سن مأمور آتش نشان است. وی به دلیل جذابیت در نوع شغلش در اینستاگرام شهرت یافته است.…